Fitxa activitat \

Informació i continguts de les activitats

Proposta Activitat Educativa

CONÈIXER EL CASTELL DE CORNELLÀ: "LA TROBALLA DELS TRES CASTELLS"


EDUCACIÓ PRIMÀRIA

Nivell: CINQUÈ I SISÈ DE PRIMÀRIA

Departament: PATRIMONI CULTURAL

A qui s'adreça:
Al cicle superior d'Educació Primària de les escoles públiques i concertades de Cornellà de Llobregat.

Objectius:
* Conèixer el Castell de Cornellà com un element patrimonial singular de la ciutat.
* Descobrir el patrimoni arquitectònic i material en general, com a font d'informació a l'abast.
*Conèixer els processos i adquirir habilitats d'observació i deducció a partir del patrimoni material.
* Valorar, respectar i estimar el patrimoni cultural en general i el local, en particular.
* Conèixer algunes de les etapes constructives més destacables del Castell.
* Conèixer els diferents usos que ha tingut l'edifici.
* Conèixer diferents tipus d'obertures: porta, galeria, espitllera, finestra .
* Conèixer algunes de les formes constructives bàsiques relacionades amb les obertures, segons els materials i l'època: llinda, arc, finestres geminades, festejadors.
* Relacionar el tipus d'obertures i les seves formes constructives amb les diverses funcions del Castell.

Descripció activitat:
L'activitat té una durada aproximada de 2h i s'estructura en dues fases:

- Treball previ a l'aula per preparar la sortida de tal manera que els alumnes es trobin en situació òptima per entendre i assimilar allò que descobriran.
- Treball de camp al Castell, que comença amb una breu introducció a l'arqueologia, a partir dels materials trobats en les excavacions al Castell de Cornellà i exposats a les vitrines de la planta baixa. L'activitat segueix el fil del bloc de notes i els materials recuperats d'un antic arqueòleg desaparegut, que dona pistes i provoca interrogants per iniciar la descoberta del Castell. Els alumnes participen en la lectura del diari de l'arqueòleg i, per equips, han de localitzar, situar i dibuixar pistes materials que després posen en comú. A partir d'aquestes i d'altres pistes, descobriran les superposicions arquitectòniques -tipus de pedres diferents, murs nous que tallen portes antigues- o la utilitat dels festejadors, de la galeria porxada o de les finestres espitlleres.
Un repàs final dels elements observats ajuda a consolidar conceptes i la descoberta de les diferents funcions i transformacions del Castell.


Lloc on es fa:
- Primera part a l'aula.
- La segona part, al Castell de Cornellà


Calendari:
D'octubre a juny

Dates i horari:
De dilluns a divendres a les 10h
Altres opcions segons preferència de l'escola i disponibilitat del servei


Organitza:
Departament de Patrimoni Cultural.


Per a més informació i reserves:
Gema Vives
Departament de Patrimoni Cultural
93 474 51 35 extensió 1132.
De dilluns a divendres de 10 a 14h
museumercader@aj-cornella.cat



Període d'inscripció:
Durant el mes de setembre

Preu:
Gratuït

Observacions:
Cal que us descarregueu el dossier de l'activitat per tal de preparar-la abans de venir amb l'alumnat

Documentació:
CASTELL
Dossier mestres
Dossier alumnes