Fitxa activitat \

Informació i continguts de les activitats

Proposta Activitat Educativa

TALLERS DE PREVENCIÓ EN L’ÚS DE LES TRIC A SECUNDÀRIA


Novetat

EDUCACIÓ SECUNDÀRIA

Nivell: PRIMER, SEGON, TERCER I QUART D'ESO. BATXILLERAT I CICLES FORMATIUS

Departament: POLÍTIQUES DE FAMÍLIA

A qui s'adreça:
A tots els cursos de la ESO, batxillerat i cicles de tots els instituts públics i concertats de Cornellà de Llobregat.

Objectius:

1.TALLER 1r d’ESO: T’apantalles?
*Incentivar el respecte dins i fora Internet
*Generar reflexió sobre la forma de comunicar-nos i fer-nos entendre
*Potenciar el pensament crític al voltant de les modes a les XXSS, challenge, fenòmens digitals
*Debatre sobre la influència dels nous referents (youtubers...)
*Oferir eines pràctiques per a la gestió responsable dels comptes a les XXSS

2.TALLER 2r d’ESO: Privacitat i Seguretat digital
*Conèixer els meus drets a Internet
*Parlar de la privacitat i el que significa; tant pròpia com dels altres.
*Saber què és la petjada digital i quines dades recull
*Generar debat al voltant del BigData i el control de la informació
*Aprendre els recursos necessaris per protegir la nostra privacitat
*Conèixer les possibilitats que les plataformes ja ens donen per configurar la seguretat i privacitat

3.TALLER 3r d’ESO: Identitat digital: nosaltres cap al món i el món cap a nosaltres
*Treballar el concepte d’identitat digital
*Reflexionar al voltant de com ens mostrem, com ens veuen i com ens veiem
*Generar debat sobre la relació de l’autoconcepte i l’autoestima amb el reconeixement dels altres
*Reflexionar sobre l’impacte emocional de les XXSS a la nostra vida
*Conèixer el concepte de Salut Digital i com assolir-la

4.TALLER 4t d’ESO: Pantalles i Sexualitat
*Promoure un model de sexualitat respectuosa, conscient i feminista (també a les xarxes)
*Incentivar el pensament crític sobre les creences, expectatives del sexe i on busquem la informació.
*Reflexionar sobre les relacions afectives positives, quins models tenim?
*Conèixer els fenòmens: sexting, sexpreading, sextorsió, revengeporn i les conseqüències que poden tenir
*Debatre sobre la pornografia: consentiment, pràctiques irreals, violència, alternatives...
*Conèixer referents que promouen informació d’interès, amb perspectiva de gènere

5.Ciberbullying i defensa digital
TALLER específic (Qualsevol curs ESO, Batxillerat, cicles):
*Definir i explicar què és l’assetjament entre iguals
*Reflexionar sobre com ens relacionem a través d’eines online
*Conèixer els tipus de violències i com es manifesten a través de les XXSS
*Identificar els rols que participen i entendre les diferències de poder
*Saber què puc fer en cas de patir o presenciar assetjament

6.Ús o abús del mòbil
TALLER específic (Qualsevol curs ESO, Batxillerat, cicles):
*Reflexionar sobre els diferents usos del mòbil, el temps que li dedico
*Conèixer la diferència entre l’ús, l’abús i la dependència
*Incentivar un ús responsable del mòbil
*Reflexionar sobre la comunicació interpersonal a través del mòbil
*Debatre sobre les estratègies comercials de les empreses per tenir-nos cada cop més enganxats
*Acompanyar a reduir el conflicte familiar amb alguns consells
*Saber què és la salut digital i com assolir-la

7.GAME OVER: Videojocs
TALLER específic (Qualsevol curs ESO, Batxillerat, cicles):
*Contextualitzar la temàtica amb diferents dades sobre la indústria dels videojocs
*Conèixer la diferència entre l’ús, l’abús i la dependència
*Valorar la relació que tenen amb els videojocs per promoure canvis.
*Reflexionar sobre el masclisme i sexisme al món dels videojocs
*Debatre sobre el paper dels referents en videojocs: youtubers gamers...


Descripció activitat:
TECNOATENCIÓ és un servei de prevenció, suport i atenció en l’ús derivat de les TRIC (Tecnologies de les Relacions, la Informació i la Comunicació) de l’Ajuntament de Cornella de Llobregat, on també hi col•labora el Citilab. Aquest servei és gratuït i confidencial. Tractem l’ús, l’abús o mal ús i l’addicció a les TRIC i tots els problemes associats o derivats: vídeojocs, xarxes socials, dificultats en la socialització, problemes de comunicació, etc. L’atenció va dirigida a promoure l’ús responsable de les TRIC, oferir eines per diferenciar l’ús raonable de les conductes de risc, i despertar el pensament crític.

1.TALLER 1r d’ESO: T’apantalles?
En aquest taller s’aborda de forma genèrica temes que comencen a tenir força rellevància pel moment vital dels i les adolescents. Incentivant el pensament crític sobre els diferents usos i continguts amb els quals interactuen diàriament a través de les pantalles.

CONTINGUTS:
o Respecte a les XXSS
o Comunicació i relació a través de les pantalles
o Fenòmens: virals, challenge...
o Abans de compartir...
o Els nous referents: Influencers, gamers, youtubers...
o Oci a les pantalles, videojocs...
o Controlem els nostres comptes a les XXSS

METODOLOGIA:
A través de suport audiovisual i una dinamització activa i amb perspectiva de gènere, es genera reflexió i debat amb algunes eines per potenciar la participació de l’alumnat (com targetes, jocs, pràctiques). Es connecta tot el contingut amb els aspectes quotidians de l’alumnat i exemples reals.

MATERIAL:
Ordinador amb accés a Internet i amb so, projector i pissarra amb guixos o retoladors.

DURADA: 1h


2.TALLER 2r d’ESO: Privacitat i Seguretat digital
La meva vida a les xarxes socials o tot allò que faig i cerco a internet és la meva petjada digital. Entendre com funciona i tenir present tota la informació que donem quan ens connectem ens ajuda a poder controlar millor les nostres dades i decidir què volem que sigui públic o privat.

CONTINGUTS:
o Els meus drets sobre privacitat
o Les meves dades personals
o La petjada digital
o El BIG DATA
o Els permisos que donem a les aplicacions o comptes
o Algoritmes, publicitat...
o Recomanacions per a la protecció de la privacitat

METODOLOGIA:
A través de suport audiovisual i una dinamització activa i amb perspectiva de gènere, es genera reflexió i debat amb algunes eines per potenciar la participació de l’alumnat (com targetes, jocs, pràctiques). Es connecta tot el contingut amb els aspectes quotidians de l’alumnat i exemples reals.

MATERIAL:
Ordinador amb accés a Internet i amb so, projector i pissarra amb guixos o retoladors.

DURADA: 1h



3.TALLER 3r d’ESO: Identitat digital: nosaltres cap al món i el món cap a nosaltres
La identitat digital forma part de nosaltres. Com ens afecta i quin impacte emocional tenen les xarxes, com ens mostrem, quina idea tenim de l’èxit, com es trasllada el reconeixement en forma de “likes”... Generar reflexió al voltant d’aquests temes pot ser útil per començar a construir una identitat digital amb responsabilitat individual i visió crítica del nostre entorn, i viure amb salut digital.

CONTINGUTS:
o Identitat digital, què és i com es construeix
o Com ens mostrem
o Reconeixement i èxit (què busquem i què rebem)
o Autoestima i autoconcepte
o Postureig i selfies.
o Impacte emocional de les XXSS
o Abans de publicar alguna cosa...
o Salut digital

METODOLOGIA:
A través de suport audiovisual i una dinamització activa i amb perspectiva de gènere, es genera reflexió i debat amb algunes eines per potenciar la participació de l’alumnat (com targetes, jocs, pràctiques). Es connecta tot el contingut amb els aspectes quotidians de l’alumnat i exemples reals.

MATERIAL:
Ordinador amb accés a Internet i amb so, projector i pissarra amb guixos o retoladors.

DURADA: 1h


4.TALLER 4t d’ESO: Pantalles i Sexualitat
Taller que aborda la vivència de la sexualitat a través de les pantalles. Posant damunt la taula els temes que preocupen als i les adolescents i poder obrir debats que solen ser tabús donant resposta amb perspectiva de gènere a les seves inquietuds.

CONTINGUTS:
o Sexualitat i Xarxes Socials
o Descoberta, curiositat, aprenentatge, auto coneixement
o El sexe és un tabú social? I a casa?
o Diversitats de sexe i gènere, què en sabem?
o Sexualitat a la xarxa: parlem de referents, expectatives, creences, tendències
o Fenòmens: Sexting, sexpreading, sextorsió i revengeporn
o Cosificació, hiper-sexualització, pressió estètica
o La pornografia, com influeix a la meva sexualitat?
o Referents positius, eines útils, informació d’interès...

METODOLOGIA:
A través de suport audiovisual i una dinamització activa i amb perspectiva de gènere, es genera reflexió i debat amb algunes eines per potenciar la participació de l’alumnat (com targetes, jocs, pràctiques). Es connecta tot el contingut amb els aspectes quotidians de l’alumnat i exemples reals.

MATERIAL:
Ordinador amb accés a Internet i amb so, projector i pissarra amb guixos o retoladors.

DURADA: 1h


5.Ciberbullying i defensa digital
TALLER específic (Qualsevol curs ESO, Batxillerat, cicles):
Les pantalles ens ofereixen noves maneres de relacionar-nos entre nosaltres, quan formem part d’un grup d’iguals hem de tenir en compte aquesta dimensió doncs també tindrà un impacte directe sobre les relacions i dinàmiques que es generen en un grup. L’exclusió, les agressions verbals, la burla, els rumors... es poden iniciar o sostenir a l’àmbit online i malgrat no ser visibles estan molt presents al dia a dia dels i les adolescents.

CONTINGUTS:
o Què és i què no és el Ciberassetjament. Com es manifesta en el quotidià
o En un grup d’iguals hi ha diferències de poder, això es trasllada a les XXSS
o Rols (agressor/a, víctima i espectador/a) que participen
o Tipus d’agressions fora i dins les xarxes
o Possibles actuacions de defensa, denúncia i expressió

METODOLOGIA:
A través de suport audiovisual i una dinamització activa i amb perspectiva de gènere, es genera reflexió i debat amb algunes eines per potenciar la participació de l’alumnat (com targetes, jocs, pràctiques). Es connecta tot el contingut amb els aspectes quotidians de l’alumnat i exemples reals.

MATERIAL:
Ordinador amb accés a Internet i amb so, projector i pissarra amb guixos o retoladors.

DURADA: 1h

6.Ús o abús del mòbil
TALLER específic (Qualsevol curs ESO, Batxillerat, cicles):
El mòbil és present a la vida dels i les adolescents. En aquest taller treballem de forma específica tot el que gira al voltant d’un ús responsable i coherent del mòbil, per tal de poder gaudir-lo sense dependència.

CONTINGUTS:
o Quan, per a què i com utilitzem el mòbil.
o Gestionem el temps que li dediquem?
o Ús, abús o dependència?
o Oci o avorriment? (què supleix, que deixem de fer...)
o Tenim conflicte familiar per l’ús del mòbil?
o Salut digital

METODOLOGIA:
A través de suport audiovisual i una dinamització activa i amb perspectiva de gènere, es genera reflexió i debat amb algunes eines per potenciar la participació de l’alumnat (com targetes, jocs, pràctiques). Es connecta tot el contingut amb els aspectes quotidians de l’alumnat i exemples reals.

MATERIAL:
Ordinador amb accés a Internet i amb so, projector i pissarra amb guixos o retoladors.

DURADA: 1h


7.GAME OVER: Videojocs
TALLER específic (Qualsevol curs ESO, Batxillerat, cicles):
Aquest taller tracta de forma específica el món dels videojocs. No tan sols en termes d’ús o hores de dedicació, sinó tots aquells temes que van implícits amb perspectiva de gènere i pensament crític.

CONTINGUTS:
o Qui utilitza els videojocs i com?
o Què ens aporten? Què ens treuen?
o Ús, abús o dependència?
o Quan la vida és el joc i el joc és la vida
o Youtube i gamers, els nous referents
o El meu rol dins el joc
o Llenguatge que fem servir, el masclisme als videojocs
o La gran indústria

METODOLOGIA:
A través de suport audiovisual i una dinamització activa i amb perspectiva de gènere, es genera reflexió i debat amb algunes eines per potenciar la participació de l’alumnat (com targetes, jocs, pràctiques). Es connecta tot el contingut amb els aspectes quotidians de l’alumnat i exemples reals.

MATERIAL:
Ordinador amb accés a Internet i amb so, projector i pissarra amb guixos o retoladors.

DURADA: 1h


Lloc on es fa:
A l'aula

Calendari:
De setembre a juny

Dates i horari:
A convenir amb cada centre educatiu

Organitza:
Polítiques de família i Citilab

Per a més informació i reserves:
Servei Tecnoatenció
(Gestiona: Eines Serveis Socioeducatius SCCL)
Tlf 623182475
Correu: tecnoatencio@e-citilab.eu

Dolors Romero Jiménez (tècnica programes suport a famílies)
Tlf 933770212 extensió 1140
Tlf SOAF 938326378
Correu: dromero@aj-cornella.cat

Període d'inscripció:
Durant el curs escolar

Web: https://tecnoatencio.blogspot.com.es/

Preu:
Gratuït

Observacions:
Fer les sol•licituds pels tallers preferiblement durant el primer trimestre del curs escolar.