Fitxa activitat \

Informació i continguts de les activitats

Proposta Activitat Educativa

DE NENES A CIENTÍFIQUES


EDUCACIÓ PRIMÀRIA

Nivell: 1r DE PRIMÀRIA

Departament: POLÍTIQUES D´IGUALTAT I LGBTI

A qui s'adreça:
Alumnat de primer de primària de les escoles de Cornellà de Llobregat.

Objectius:
• Motivar a les nenes des de petites en la possibilitat d’optar a professions d’àmbit científic.
• Visibilitzar les dones en el món de la ciència i aplicar la perspectiva de gènere.
• Apropar altres referents professionals a infants de primària.
• Apropar el coneixement universitari a infants


Descripció activitat:
Aquesta acció està dirigida als centres escolars de Cornellà de Llobregat amb motiu de la col·laboració amb la Càtedra UB de Perspectiva de Gènere i Feminismes Ciutat de Cornellà

Es tracta d’una proposta que busca la reflexió entorn de la baixa presència de dones dins del món de la recerca, especialment en els llocs de màxima responsabilitat. Una de les explicacions a aquest fet és la manca de vocacions científiques entre les nenes.

Presentem un vídeo protagonitzat per quatre investigadores amb trajectòries vitals i professionals diferents, per mostrar així la diversitat en el món de la recerca.
Després de veure el vídeo, us proposem que debateu a classe sobre la situació de les dones en el món de la recerca, i que intenteu pensar com es podria aconseguir que hi hagués més nenes interessades en la ciència.

Quan ho hàgiu fet, us agrairem que ens envieu les vostres propostes de millora, abans del 28 de febrer. Podeu fer servir el format que més us agradi: un text, un àudio, o inclús un dibuix en què ens expliqueu la vostra idea.
Tots els missatges rebran una resposta de la Universitat de Barcelona i, d’entre totes les idees presentades, en triarem una que formarà part de l’eslògan de les accions del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència de la Universitat per a l’any 2024.

En aquesta edició, i amb motiu de la col·laboració amb la Càtedra UB de Perspectiva de Gènere i Feminismes Ciutat de Cornellà, els centres educatius de Cornellà de Llobregat que participin en el projecte amb les seves classes de primer de primària tenen l’opció de sol·licitar la visita d’una de les investigadores protagonistes del vídeo.

Per demanar una trobada presencial, s’ha d’enviar un correu a: ucc@ub.edu abans del 28 de febrer. S’ofereixen vuit visites, i l’assignació es farà, fins a arribar al nombre màxim de sessions, per ordre d’arribada de les peticions.

Algunes idees de temes per tractar a l’aula:

• Vocacions científiques Què vols ser quan siguis gran? Per què et vols dedicar a aquesta professió? Coneixes algú proper que sigui científica? Algú t’ha dit alguna vegada que hi ha alguna professió que no pots fer? Es podria fer la comparació de les professions que apareguin durant el debat segons el gènere i reflexionar sobre el resultat.

• Què vol dir fer ciència? Coneixes la professió de científic? Saps com treballen? Quines parts de la feina de científic et semblen interessants i quines parts creus que no «són bones»? Es podria analitzar què és el que valorem a l’hora de triar una professió, amb preguntes com: Només els diners són importants? Quins altres valors creus que es poden tenir en compte a l’hora de decidir-te per uns estudis o de centrar el teu interès?

• Les dones en la ciència Per què creus que les donen tenen dificultats per fer recerca? És per imposició de la societat? És perquè les dones assumeixen altres tasques? I per què creus que, a mesura que es fan grans, les estudiants de carreres científiques tenen problemes per avançar en la seva trajectòria professional? Es podrien introduir els conceptes de sostre de vidre i sostre de ciment. D’altra banda, es podrien plantejar les preguntes següents: Creus que els homes ho tenen més fàcil que les dones? En tots els àmbits? Només en el món de la recerca?



Lloc on es fa:
A l’aula.

Calendari:
Al llarg del mes de febrer (commemoració del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència).

Dates i horari:
Data límit per sol·licitar-ho: 28 febrer.

Organitza:
Departament de Polítiques d’Igualtat.

Per a més informació i reserves:
Es pots sol·licitar enviant un mail a:
ucc@ub.edu
Cada centre pot demanar la visita d’una de les investigadores.
S’ofereixen 8 visites en total i l’assignació es farà per ordre d’arribada de les peticions.

Ana M. Tomás (tècnica igualtat)
Tel: 93 474 28 41 extensió 1158
Correu: atomasf@aj-cornella.cat
Horari d' atenció: de 9 a 13 i de 15:30 a 18:30 (excepte divendres).



Període d'inscripció:
Fins al 28 de febrer.

Web: https://www.ub.edu/laubdivulga/denenesacientifiques/

Preu:
Gratuït.

Observacions:
La iniciativa De nenes a científiques demana a les escoles que, un cop visualitzat el vídeo, retornin propostes que els infants hagin pensat per garantir que les dones tinguin les mateixes oportunitats que els homes dins del món de la recerca.
Com podríem fer que hi hagués tantes dones com homes fent recerca? Se us acudeix una solució?
La resposta més enginyosa formarà part de l’eslògan de la UB per al Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència de l’any 2024.
Aquesta activitat està impulsada per la delegada del rector per a la divulgació científica i coordinada per la Unitat de Cultura Científica i Innovació (UCC+I).
• A qui s’adreça el projecte: alumnat de primària.
• Què es demana: enviar propostes d’accions o mesures per revertir el desequilibri de representació entre homes i dones en el món de la recerca. Un cop rebuda la proposta, es demanarà, mitjançant el correu electrònic, el document de tractament de dades signat.
• Data màxima per enviar les propostes: 28 de febrer.
• Què s’ofereix com a agraïment: totes les propostes seran publicades a la pàgina web del projecte, i la proposta seleccionada formarà part de la imatge institucional del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència de la Universitat de Barcelona de l’any 2024


Documentació:
IMATGE DE NENES A CIENTÍFIQUES
DOSSIER