Fitxa activitat \

Informació i continguts de les activitats

Proposta Activitat Educativa

ALCOHOL I BEGUDES ENERGÈTIQUES, ENERGIA IL·LIMITADA?


EDUCACIÓ SECUNDÀRIA

Nivell: SEGON D'ESO

Departament: SALUT

A qui s'adreça:
A l’alumnat de segon curs d’ESO de tots els instituts d’educació secundària obligatòria, públics i concertats de Cornellà de Llobregat.

Objectius:
* Conèixer els efectes, usos i riscos de l’alcohol i les begudes energètiques sobre l’organisme i el comportament.
* Analitzar el fenomen del botellot com a pràctica relacional.
* Aprofundir en els mites al voltant de l’alcohol i les begudes energètiques.
* Distingir entre els efectes desitjats i no desitjats del consum d’alcohol.
* Fomentar una discussió crítica sobre les expectatives associades al consum.
* Traslladar pautes de protecció i reducció de riscos al voltant del consum d’alcohol





Descripció activitat:
L’alcohol és la droga més consumida per la gent jove, amb un consum àmpliament normalitzat i acceptat socialment en espais com festes, celebracions, discoteques i places. La seva associació amb la diversió està molt arrelada en l’imaginari col·lectiu, destacant-ne els suposats plaers i ignorant sovint els riscos per a la salut pròpia i comunitària.
Paral·lelament, les begudes energètiques han guanyat popularitat entre els adolescents i joves. La seva indústria ha creat una imatge atractiva basada en suposats efectes estimulants, i la publicitat hi té un paper fonamental en la seva normalització i prestigi.

Els continguts que es treballen en el taller són:
* Diferències entre begudes energètiques, isotòniques i refrescos.
* Composició de les begudes energètiques.
* Efectes i riscos de l’alcohol.
* Ús i abús d’aquesta substància.
* Límits de risc en el consum d’alcohol.
* Normalització del consum d’alcohol i els seus rituals.
* Anàlisi crítica del vincle entre consum d’alcohol i relacions sexuals.
* Com actuar davant d’intoxicacions lleus o greus.

Mitjançant suport audiovisual i una dinamització activa amb perspectiva de gènere, es fomenta la reflexió i el debat. Per potenciar la participació de l’alumnat, s’utilitzen eines com targetes, jocs i pràctiques. Tot el contingut es vincula amb experiències quotidianes i exemples reals per facilitar-ne la comprensió i l’aplicació.

Lloc on es fa:
Aula classe.

Calendari:
De setembre a juny

Dates i horari:
A concretar segons preferències institut i disponibilitat del servei.

Organitza:
VIBRA Servei de prevenció en els usos de drogues de la Mancomunitat de la Fontsanta amb el suport del Departament de Salut pública de l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat

Per a més informació i reserves:
Anna Grima
Tel. 671272046
serveiprevencio@eines.coop

Període d'inscripció:
De setembre a juny

Web: https://eines.coop/

Preu:
Gratuït

Observacions:
Per poder realitzar l’activitat, caldrà que l’aula disposi de projector, ordinador amb accés a Internet i so.