Què és
Aquest informe té com a finalitat acreditar l'esforç d'integració de la persona estrangera en el marc del procediment d'obtenció de l'autorització de residència temporal (per arrelament social, per arrelament socioformatiu o per circumstàncies excepcionals en el cas de joves extutelats que arriben a la majoria d'edat sense disposar d'una autorització de residència) o de renovació de l'autorització de residència temporal.
Qui ho pot tramitar
Les persones estrangeres empadronades al municipi de Cornellà de Llobregat que pretenguin tramitar una autorització de residència temporal.
Com es pot tramitar
D'acord, amb l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si sou una entitat, persona jurídica, professional col·legiat o bé representant en algun d'aquests casos, esteu obligats a tramitar telemàticament la vostra sol·licitud a la seu electrònica de l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat.
(*) Només les persones físiques poden escollir tramitar telemàticament o presencialment al Registre d'aquest Ajuntament.
Pas 1. REGISTRE DE LA SOL·LICITUD
Les persones interessades podran fer la sol·licitud per obtenir l'Informe d'esforç d'integració social mitjançant una de les opcions següents:
- 1.a TRAMITACIÓ PRESENCIAL (*)
Imprimir la instància específica "Sol·licitud Informe Estrangeria" i lliurar al Registre General d'Entrada. (* També podeu enviar la sol·licitud per correu a: Plaça de l'Església 1, 08940 Cornellà de Llobregat.)
- 1.b TRAMITACIÓ TELEMÀTICA
Amb certificat digital via Seu Electrònica mitjançant instància específica: Sol·licitud Informe Estrangeria del departament de Polítiques d'Integració.
- 1.c TRAMITACIÓ PER VÍDEO ATENCIÓ
Aquest tràmit està disponible mitjançant la video atenció. Cal sol·licitar cita prèvia en el nostre servei de l'OVAC.(* Important: Recordi adjuntar la documentació requerida abans de començar la seva vídeo atenció mitjançant l'accés de "Gestió de Cites" que rebrà alb seu mail un cop hagi agafat cita.
Pas 2. TRAMITACIÓ DE L'INFORME
El departament municipal, responsable de l'emissió de la proposta d'informe, es posarà en contacte amb la persona interessada, a través del telèfon de contacte facilitat a la sol·licitud, per convocar-la a una única trobada individual en la qual:
- 2.a) Se us oferirà la informació completa del procediment, el model d'instància específica "Aportar Documentació Informe d'Estrangeria" i llistat de documentació necessària que cal aportar per al tràmit que ha iniciat.
- 2.b) Haurà d'aportar la documentació exigida per al tràmit iniciat, segons Criteris d'instrucció dels informes d'estrangeria competència de la Generalitat de Catalunya, on consten els documents que es relacionen a l'apartat "DOCUMENTACIÓ".
- 2.c) Una vegada recollida i revisada la documentació necessària, es procedirà a l'emissió i entrega del document de les taxes associades al tràmit (veure apartat "PREU").
- 2.d) Amb el comprovant del rebut del pagament de les taxes emplenar la instància específica "Aportar Documentació Informe d'Estrangeria" i lliurar al Registre General d'Entrada.
Pas 3. REGISTRE DE DOCUMENTACIÓ
L'aportació de documentació a la sol·licitud de l'informe d'estrangeria es tramitarà de manera presencial.
- 3.a TRAMITACIÓ PRESENCIAL
- 3.a.1 Imprimir i emplenar la instància específica "Aportar Documentació Informe d'Estrangeria".
- 3.a.2 Lliurar la instància adjuntant tota la documentació requerida.
Preu
Consultar taxes a l'ordenança fiscal municipal núm. 6 (Altres certificacions no tarifades)
- Pas 1)
El departament de Politiques d'Integració us generarà el document d'autoliquidació per poder realitzar el pagament de la taxa municipal.
- Pas 2)
Opció 1) Realitzar el pagament online.
Un cop obtingut el document d'autoliquidació: a través del web de Caixabank Pagament online (Caixabank) amb l'opció "pagar amb el codi de barres"
Opció 2) Realitzar el pagament presencial:
Opció a)Amb targeta bancària al caixer automàtic instal·lat a la planta baixa de l'edifici de l'Ajuntament de Cornellà
Opció b)A les entitats financeres col·laboradores (CaixaBank, Banco Santander, Banc de Sabadell, BBVA i Ibercaja)
- Pas 3) Adjuntar justificant i autoliquidació a la sol·licitud.
Normativa
- LLEI 5/2017, del 28 de març, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic i de creació i regulació dels impostos sobre grans establiments comercials, sobre estades en establiments turístics, sobre elements radiotòxics, sobre begudes ensucrades envasades i sobre emissions de diòxid de carboni. (DOGC núm. 7340 publicat el 30/03/2017).
- REIAL DECRET 1155/2024, de 19 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de la LO 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers en Espanya i la seva integració social.
- ORDRE TSF/98/2017, de 24 de maig, per la qual es dona publicitat a la relació de taxes vigents durant l'exercici 2017 que gestionen el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i el Servei Públic d'Ocupació de Catalunya. (DOGC núm. 7379 publicat el 29/05/2017).
-Criteris d'instrucció dels informes d'estrangeria competència de la Generalitat de Catalunya.
- Annex al document de criteris d'instrucció dels informes d'estrangeria competència de la Generalitat de Catalunya.
Documentació necessària
a) Documentació genèrica (per a totes les sol·licituds):
a.1) Formulari degudament emplenat.
a.2) Documentació identificativa (passaport, cèdula o resguard, original i còpia).
a.3) Document que acrediti la residència continuada a Espanya durant 2 anys (certificat històric d’empadronament o altres documents).
a.4) Document que acrediti la participació en activitats formatives sobre els valors constitucionals d’Espanya, estatutaris de Catalunya, europeus i de drets humans, les llibertats públiques, la democràcia, la tolerància i la igualtat entre homes i dones.
O bé, certificat del mòdul de coneixement de la societat catalana i el seu marc jurídic, impartit per l’Ajuntament de Cornellà. Després de la sol·licitud, s’informarà de com realitzar el tràmit i obtenir el certificat.
a.5) Documents que acreditin coneixement de català i castellà.
b) Exempcions
No serà necessari acreditar activitats ni idiomes si:
b.1) Es disposa de títol d’ESO, Batxillerat o Cicle Formatiu de Grau Mitjà o Superior.
b.2) Es compta amb un informe favorable d’esforç d’integració social (segons RD 557/2011 o RD 1155/2024), amb possibilitat d’aportar documents addicionals.
b.3) Si existeix una situació d’extrema vulnerabilitat personal que impedeixi acreditar els requisits.
b.4) No s’exigirà acreditar coneixement de castellà a persones nacionals de països on el castellà sigui llengua oficial.
c) Documentació específica (segons el cas):
c.1) Arrelament social: A partir del 20/05/2025, les persones amb denegació ferma de protecció internacional podran sol·licitar residència per arrelament social si han estat en situació irregular durant els 6 mesos previs. Termini: fins al 20/05/2026 (excepte pròrroga del Consell de Ministres).
c.2) Arrelament socioformatiu: A partir del 20/05/2025, mateixes condicions que l’arrelament social, amb termini també fins al 20/05/2026.
c.3) Circumstàncies excepcionals (menors estrangers no acompanyats):
Certificat de la DGAIA que acrediti tutela o protecció.
Si escau, informe autonòmic o municipal (ajuntament) justificant la impossibilitat de tramitar l’autorització dins del termini.
c.4) Renovació d’autorització (quan no es compleixen requisits):
Autorització de residència en període de renovació (2 mesos abans o 3 mesos després de la caducitat).
- Si escau, requeriment de l’Oficina d’Estrangeria o document que justifiqui el recurs presentat (reposició o contenciós administratiu).
- Si ja hi va haver informe favorable, cal aportar certificat de nivell A2 o superior o prova de 90 h de formació en català o castellà.
Observacions
S'hauran d'adreçar a la Oficina d'Atenció al Ciutadà (OAC) per iniciar els tràmits.
Horari d'atenció al ciutadà:
Matí: de 08:30h a 14:30h
Tarda: de 16:30h a 19:00h
Telèfon: 93 377 02 12
Horari d'estiu (del 15 de juny al 15 de setembre):
Matí: de 08:30h a 13:30h
Tarda: de 16:30h a 19:00h
La posterior tramitació de l'informe es realitza al Departament d'Integració (Pl. Dels Enamorats, 5).
Descàrrega d'impresos
Sol·licitud d'informe d'estrangeria
On adreçar-se?
DEPARTAMENT POLITIQUES INTEGRACIÓ
Plaça dels Enamorats, 5, 08940-Cornellà de Llobregat
Ubicació
OFICINA D'ATENCIÓ AL CIUTADÀ
Plaça de l'Esglèsia, 1, 08940-Cornellà de Llobregat
Ubicació
Observacions:
Informació i tramitació
Horari d'atenció al ciutadà:
Matí: de 08:30h a 14:30h (cal sol·licitar cita prèvia)
Tarda: de 16:30h a 19:00h (cal sol·licitar cita prèvia)
Telèfon: 93 377 02 12
Horari d'estiu (del 15 de juny al 15 de setembre):
Matí: de 08:30h a 13:30h (cal sol·licitar cita prèvia
Tarda: de 16:30h a 19:00h (cal sol·licitar cita prèvia