Fitxa activitat \

Informació i continguts de les activitats

Proposta Activitat Educativa

CICLE ESPAIS SEGURS DE SUPORT, DETECCIÓ I PREVENCIÓ DE LA VIOLÈNCIA – 1R CICLE D’ESO (2023-2024) TALLER 1: ESTIMAR-SE PER RECONNECTAR TALLER 2: EL MEU ROL EN UNA SITUACIÓ DE CIBERVIOLÈNCIA


EDUCACIÓ SECUNDÀRIA

Nivell: 1r i 2n E.S.O

Departament: POLÍTIQUES D´IGUALTAT I LGBTI

A qui s'adreça:
Alumnat de 1r i 2n de la ESO de tots els centres públics i concertats de Cornellà de Llobregat.

Objectius:
Taller 1: ESTIMAR-SE PER RECONNECTAR
*Treballar sobre l’autoestima i els seus components
*Establir dinàmiques col·laboratives per fomentar l’autoestima
*Treballar la reconnexió entre alumnes de la classe
*Fomentar espais segurs per demanar i oferir ajuda


Taller 2: EL MEU ROL EN UNA SITUACIÓ DE CIBERVIOLÈNCIA
*Identificar formes d’assetjament relacionades amb la ciberviolència
*Reflexionar sobre les característiques de les xarxes socials i missatgeria instantània que afavoreixen l’assetjament
*Donar pautes per combatre ciberviolència en cas d’observar-la o patir-la


Descripció activitat:
A mesura que el SARS-2-CoV seguia estenent-se per tot el món es van establir diferents mesures per limitar el contacte social i la propagació del COVID-19. Menors i adolescents es van convertir en un dels col·lectius que van patir un major impacte d’aquestes mesures ja que limitaven els seus espais per integrar-se socialment. La combinació de l'estrès econòmic, la incertesa sobre el futur i el fet que les famílies estiguessin confinades a casa durant el tancament va provocar inevitablement més casos d'ansietat i altres problemes de salut mental. Això, juntament amb l'ús excessiu d'Internet va augmentar els diferents tipus de violència. El risc que menors i adolescents siguin víctimes de violència ha augmentat fins a un 30% a causa de la COVID-19. A més, durant la pandèmia i relacionat amb l'ús excessiu d'internet s'ha reportat un augment del 30% als missatges abusius respecte al 2019, un creixement del 106% relacionat amb la violència física. Per això, cal desenvolupar i recuperar noves eines i espais perquè la població vulnerable, especialment els menors i adolescents, es puguin re-connectar socialment. El projecte europeu RECOVER SPACES FOR TRAUMATITZED CHILDREN IN COMMUNITY SETTINGS POST COVID-19 (RESCCUE4COVID) té com a objectiu recuperar i rescatar espais segurs de suport, detecció i prevenció de la violència domèstica i en línia contra menors i adolescents en diferents escenaris: educatiu i sanitari.

Taller 1: ESTIMAR-SE PER RECONNECTAR (2h)
Taller de dues hores on habilitarem un espai per parlar sobre l’autoestima i els elements que ens ajuden a tenir una percepció positiva de nosaltres mateixes. Parlarem de la importància d’establir una xarxa de suport a la classe per poder demanar ajuda quan es necessita i incrementar la consciència d’estar atents a les necessitats dels altres.

Els recursos i les dinàmiques lúdiques amb les que treballarem seran el resultat de sessions de co-creació amb alumnes de 2n d’ESO de l’Institut Joan Miró de Cornellà i dos espais joves de Cornellà (Joves Sant Ildefons i Joves Riera Centre).


Taller 2: EL MEU ROL EN UNA SITUACIÓ DE CIBERVIOLÈNCIA (2h)
Taller de dues hores on habilitarem un espai per parlar sobre la ciberviolència i el rol que tenim en una situació d’assetjament online. Des d’una mirada global farem un recorregut per les situacions, reaccions, conseqüències i motius d’un acte de ciberviolència.

Els recursos i les dinàmiques lúdiques amb les que treballarem seran el resultat de sessions de co-creació amb alumnes de 2n d’ESO de l’Institut Joan Miró de Cornellà i dos espais joves de Cornellà (Joves Sant Ildefons i Joves Riera Centre).


Lloc on es fa:
A l’aula

Calendari:
D'octubre a juny.

Dates i horari:
A concretar segons preferència del centre i disponibilitat de sessions. Es farà la primera sessió durant el primer/segon trimestre i la segona sessió al tercer trimestre.



Organitza:
Els tallers formen part del projecte cofinançat per la Comissió Europea anomenat “Recover Spaces for traumatized Children in Community Settings post Covid-19”, coordinat per l’Hospital SJD i la Fundació SJD i amb els següents socis: Departament de Polítiques d’Igualtat de l’Ajuntament de Cornellà, la Universitat Oberta de Catalunya i l’Hospital Pediàtric Bambino Gesu de Roma (Itàlia).

Per a més informació i reserves:
Departament Polítiques Igualtat
Ana María Tomás Ferrete (Tècnica d'Igualtat i LGBTI)
Telèfon: 93 474 28 41
atomasf@aj-cornella.cat


Període d'inscripció:
Fins al 30 d’octubre.
Inscripcions via mail i limitades per ordre de petició.


Web: www.cornella.cat

Preu:
Gratuït.



Observacions:
Cal especificar nombre exacte de tallers que es demanen, curs a qui s’adreça i dades persona de contacte (nom i cognoms, telèfon i correu electrònic).

Documentació:
FOTO